اهمیت و کاربردهای پنل مدیریت در وب‌سایت

اهمیت و کاربردهای پنل مدیریت در وب‌سایت

محتوای ساده | چهارشنبه , 14 شهریور 1403 31
پنل مدیریت وب‌سایت ابزارها و منوهایی دارد که به مدیران امکان می‌دهد مدیریت محتوا مدیریت اطلاعات کاربری, به روزرسانی و نصب افزونه‌ها و قالب‌ها, بررسی گزارش‌های ترافیک و عملکرد وب‌سایت و اقدامات امنیتی را راحت‌تر انجام دهند.

فهرست محتوا

پنل مدیریتی وب سایت چیست ؟
ضرورت و اهمیت پنل مدیریت در وب سایت
ویژگی‌های پنل مدیریتی یک وب سایت
سازگاری با انواع مرورگرها و امکان ادغام با دیگر سیستم‌ها
امنیت پنل مدیریتی
سرعت پنل مدیریت سایت
سادگی کاربرد
منوها و بخش‌های مختلف پنل مدیریت
انواع قالب‌های پنل مدیریت وب سایت
انواع نحوه ورود به پنل مدیریت وب سایت

 

برای اینکه بتوانید به مدیریت صحیح، دقیق و کارای وب سایت دست بزنید به طور حتم فرآیند پیچیده‌ای پیش رو خواهید داشت. یکی از مهمترین این فرایندها طراحی پنل مدیریتی وب سایت است. برای اینکه یک توسعه دهنده وب سایت بتواند به طراحی یک پنل مدیریتی مناسب و مفید دست بزند باید علاوه بر توجه به کارایی آن به تناسب با نیازهای کاربران نیز توجه داشته باشد.  همان‌طور که می‌دانید توسعه دهنده وب سایت به فردی گفته می‌شود که یک طرح سایت را که توسط طراح به وجود آمده به یک وب سایت تبدیل می‌کند. این فرآیند از طریق کد نویسی انجام می‌گیرد. توسعه دهنده وب سایت باید به استانداردهای وب تسلط کافی داشته و از زبان‌های برنامه نویسی آگاهی داشته باشد تا بتواند یک طرح اولیه را به یک وب سایت جامع و کامل تبدیل کند.
در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه ضرورت و اهمیت پنل مدیریت در وب سایت در یک کسب و کار آنلاین و اینترنتی خواهیم پرداخت. پس اگر تمایل دارید بدانید پنل مدیریت وب سایت چیست و طراحی آن چه اهمیت و ضرورتی دارد با ما همراه باشید.


پنل مدیریتی وب سایت چیست ؟

 

پنل مدیریتی وب سایت به طور کلی به صفحه و یا صفحاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها به مدیریت محتوایی یک سایت اقدام شده و یا تنظیمات کلی و اصلی آن صورت می‌پذیرد. در وب‌سایت‌های مختلف نیازهای مدیر سایت متفاوت خواهد بود. 
به همین دلیل پنل‌های مدیریتی نیز انواع مختلفی دارند. پنل مدیریتی وب سایت بدین منظور طراحی می‌شود که بتواند امور تیم را به نحوی بهتر هدایت و کنترل نماید. 
پس توسعه دهنده وب سایت و یا برنامه نویس برای طراحی این بخش باید سعی خود را به کار گیرد تا کاربران بتوانند به سادگی به محتواها دسترسی داشته و با آن‌ها در تعامل قرار بگیرند. بنابراین طراحی ساده این بخش و امکان درک بالا و عمیق آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

ضرورت و اهمیت پنل مدیریت در وب سایت

 

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر داشتن یک وب سایت یکی از ضروری‌ترین نیازها برای کسب و کارهای مختلف است. پس آشنایی با نحوه مدیریت سایت، کاربردهای پنل مدیریت، ساختار طراحی وب سایت و .... اهمیت و ضرورت بسیار بالایی دارد. 
هر کدام از سایت‌هایی که طراحی می‌شوند دارای یک پنل کاربری و یا مدیریتی نیز هستند. در حقیقت تمامی مطالبی که در یک وب سایت به نمایش در می‌آیند و شما می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید از طریق این پنل مدیریتی کنترل و اداره می‌شوند. 
پس برای ایجاد هر گونه تغییر و یا تحولی در وب سایت از جمله محتوا گذاری در آن، ایجاد تغییرات و یا ویرایش محتوا و... باید از طریق این بخش اقدام نمایید.  

 

ویژگی‌های پنل مدیریتی یک وب سایت

 

مهمترین ویژگی‌های پنل مدیریتی وب سایت با توجه به نیازهای سایتی که مد نظر شما است مشخص می‌شود. اما می‌توان برخی از ویژگی‌های کلی را برای آن در نظر گرفت. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد. 

 

سازگاری با انواع مرورگرها و امکان ادغام با دیگر سیستم‌ها

 

به طور کلی پنل‌های مدیریت وب سایت‌ها باید این امکان را داشته باشند که در تمامی مرورگرها به طرز صحیح اجرا و پیاده‌سازی شده و به شیوه‌ای واکنش گرا و یا ریسپانسیو طراحی شده باشند. در این صورت می‌توانند در انواع و اقسام نمایشگرها از قبیل موبایل، تبلت، لپ تاپ و ... به نمایش درآیند. 
همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر تعداد زیادی از مرورگرها در اینترنت وجود دارند. پس سایت و پنل مدیریتی آن باید به گونه‌ای طراحی، اجرا و پیاده یازی شده باشد تا با آخرین نسخه این مرورگرها به ویژه آن‌هایی که استفاده بیشتری دارند به راحتی کار کند. 
علاوه بر سازگاری و تناسب پنل مدیریتی سایت با انواع مرورگرها، این بخش باید از امکان ادغام با دیگر سیستم‌ها نیز برخوردار باشد. از جمله ابزارهای ایمیل، یادداشت‌ها و ... در برخی از موارد دسترسی به اطلاعاتی خاص و یا دسترسی به Api ها ضرورت دارد تا امکان دریافت اطلاعات و یا ارسال آن‌ها به وجود آید. 
پس باید حتماً توسعه دهنده وب سایت و یا طراحان به این موارد اندیشیده باشند. پنل مدیریت وب سایت باید به طور کامل با سیستم‌های مدیریت محتوا در طراحی وب سایت، در هماهنگی و تطابق قرار بگیرد.

 

امنیت پنل مدیریتی

 

ناگفته پیدا است که امنیت پنل مدیریتی وب سایت تا چه اندازه اهمیت دارد. در واقع یک پنل مدیریتی خوب، علاوه بر کاربر پسند بودن از امنیت بسیار بالایی هم برخوردار شده است. چراکه کاربران در این پنل سطوح دسترسی مختلف و مجوزهای دسترسی متفاوتی دارند. 
برای اینکه بتوانید امنیت پنل مدیریتی را افزایش دهید بهتر است از پنل‌هایی استفاده کنید که به شیوه‌ای کاملا اختصاصی طراحی می‌شوند. در حالت معمول امنیت این پنل‌ها از سی ام اس‌های آماده بسیار بیشتر است.
از سوی دیگر این بخش باید از لحاظ فنی هم بسیار دقیق طراحی شود. در این صورت سرعت مناسب‌تری هم به دست خواهد آورد.

 

سرعت پنل مدیریت سایت

 

شاید بتوان این ویژگی را مهمترین مشخصه در مدیریت اطلاعات یک وب سایت به شمار آورد. چرا که هرچه سرعت اجرای عملیات برای کاربران بیشتر باشد به طور حتم رضایت بسیار بیشتری از جانب آنان مشاهده خواهید کرد.

 

سادگی کاربرد

 

بسیاری از مدیران وب سایت‌ها تخصص کافی در حوزه اینترنت و یا وب سایت ندارند. پس پنل مدیریتی آن‌ها باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتوانند به راحتی از آن استفاده کرده و با آن تعامل برقرار سازند. سوی دیگر افرادی هستند که در این حوزه از تخصص کافی برخوردار شده‌اند. 
پس وب سایت و پنل مدیریتی آن باید به گونه‌ای اجرا و پیاده سازی و طراحی شوند که تمامی افراد با سطوح سواد و تخصص‌های مختلف بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکن از آن استفاده کنند . 
به طور کلی هر چه پنل مدیریتی وب سایت را ساده‌تر طراحی کنید کار کردن با آن راحت‌تر خواهد شد و از سوی دیگر در صورت نیاز به توسعه طراحی و یا به روز رسانی می‌توانید این فرایندها را نیز ساده‌تر به سرانجام برسانید.

از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز برای پنل مدیریت وب سایت می‌توان به مجوز و احراز هویت کاربران، تعیین سطح دسترسی، حسابرسی کاربران، نمایش و ویرایش اطلاعات و... اشاره کرد.

 

منوها و بخش‌های مختلف پنل مدیریت 

 

یک پنل مدیریت از بخش‌ها و منوهای بسیار زیادی به وجود آمده است. یکی از مهمترین بخش‌های تشکیل دهنده این پنل، بخش پیشخوان بوده که با ورود به ناحیه مدیریتی، آن را مشاهده خواهید کرد. در بخش پنل مدیریتی یک وب سایت اطلاعات کلی در مورد وضعیت نمایش پنل مدیریت وجود دارد. 
اطلاعات کلی و موجود در این بخش شامل به‌روزرسانی‌ها، نظرات کاربران و ... است. دیگر بخشی که در طراحی پنل مدیریت باید به آن توجه داشته باشید نوشته‌ها هستند که در وب سایت شما به نمایش درمی‌آیند.
منوی دیگر، رسانه است که از طریق آن می‌توانید تصاویر، ویدئوها، صوت‌ها و... را در وب سایت آپلود و یا مدیریت نمایید.
دیگر بخشی که در ساختار طراحی وب سایت و پنل مدیریتی آن باید به آن دقت داشته باشید برگه‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را همان صفحات وب سایت به شمار آورد. دیدگاه‌ها، نمایش و ... دیگر بخش های تشکیل دهنده پنل مدیریت و منوهای تشکیل دهنده این بخش محسوب می‌شوند.


انواع قالب‌های پنل مدیریت وب سایت

 

انواع قالب‌های پنل مدیریت وب سایت را می‌توان شامل قالب‌های موجود و یا حتی رایگان و قالب‌های اختصاصی به شمار آورد. برای افرادی که برای نمایش عملکردهای وب سایت خود به دنبال راهکارهایی ساده و یا پیش پا افتاده‌تر هستند قالب‌های موجود و رایگان گزینه مناسبی به شمار می‌روند. 
در حالی که برای اجراهای با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد بهتر است از قالب‌های اختصاصی کمک بگیرید. بیشتر افراد به این دلیل که ساخت قالب‌های اختصاصی نیاز به صرف زمان بیشتری داشته و به پرداخت هزینه‌های بالای هم احتیاج دارد، از قالب‌های آماده و رایگان استفاده می‌کنند. 
اما برای شرایط خاص و یا کسب و کارهای تجاری استفاده از قالب‌های پنل مدیریت اختصاصی بهتر و مناسب‌تر خواهد بود.

 

انواع نحوه ورود به پنل مدیریت وب سایت

 

به طور کلی روش و آدرس ورود به بخش پنل مدیریت در سایت‌های مختلف که هر کدام با سیستم خاصی توسعه پیدا کرده‌اند با یکدیگر اختلافاتی دارد . همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس است. به همین دلیل در این بخش نحوه ورد به پنل مدیریتی این سیستم را مرور خواهیم کرد.
در واقع نخستین کاری که برای مدیریت یک سایت وردپرسی باید انجام دهید ورود به بخش کنترل پنل آن است. برای ورود به پنل مدیریت این وب سایت‌ها می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای نمونه عبارت wp_admin ادمین سایت را در انتهای لینک سایت خود را وارد کنید تا به پنل وارد شوید. 
پس از ورود به سایت یک نوار مشکی رنگ در بالای آن به نمایش در می‌آید که ادمین بار نام گرفته است. شما می‌توانید این نوار را در بالای سایت و کنترل پنل تا زمانی که لاگین هستید مشاهده کنید. نوار ادمین بار یک میانبر بوده و از طریق آن به مهم‌ترین بخش‌های کنترل پنل دسترسی خواهید داشت. 
پس از لاگین کردن با صفحه پیشخوان مواجه خواهید شد که خلاصه‌ای از وضعیت وب سایت شما را به نمایش در می‌آورد و نوعی پیش نمایش کوچک از وب سایت شما است.

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

بازاریابی محتوایی: تعریف، اهمیت و استراتژی‌ها

بازاریابی محتوایی: تعریف، اهمیت و استراتژی‌ها

بازاریابی محتوایی استراتژی‌ای است که با تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتب ...

نوآوری‌های یادگیری ماشین: ابزارهای کلیدی و کاربردهای پیشرفته

نوآوری‌های یادگیری ماشین: ابزارهای کلیدی و کاربردهای پیشرفته

ابزارهای یادگیری ماشین شامل پلتفرم‌های تحلیل داده مانند TensorFlow، PyTorch ...

سئوی تکنیکال یا فنی وب‌سایت

سئوی تکنیکال یا فنی وب‌سایت

سئو تکنیکال یکی از اصولی‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت است که به بهبود سا ...

چگونه توجه به شاخص‌های عملکرد محصول موفقیت شما را تضمین می‌کند؟

چگونه توجه به شاخص‌های عملکرد محصول موفقیت شما را تضمین می‌کند؟

شاخص‌های عملکرد محصول معیارهایی هستند که به سنجش و ارزیابی کیفیت، کارایی، و ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین