روش‌ها و قوانین حمل و نقل کالا در بخش بازرگانی

روش‌ها و قوانین حمل و نقل کالا در بخش بازرگانی

محتوای ساده | چهارشنبه , 14 شهریور 1403 29
وب‌سایت حمل و نقل کالای بازرگانی منبعی جامع برای اطلاعات درباره حمل و نقل بین‌المللی، راهنمایی‌های گمرکی، خدمات لجستیک و بیمه می‌باشد. این وب‌سایت با ارائه راهکارهای تخصصی، مشاوره و خدمات انتقال بار، به کسب‌وکارها در بهبود فرآیندهای حمل و نقل کمک می‌کند.

فهرست محتوا:

حمل و نقل کالای بازرگانی
انواع حمل و نقل کالا
حمل و نقل هوایی
حمل و نقل ریلی
حمل و نقل دریایی
حمل و نقل جاده‌ای
حمل و نقل مرکب
ترانزیت خارجی و داخلی

 

در حوزه بازاریابی و فروش محصولات مختلف، تجارت و بازرگانی، توجه به روش‌ها و قوانین حمل و نقل کالا اهمیت بسیار زیادی دارد. همان‌طور که می‌دانید در طول تاریخ انسان‌ها به داد و ستد کالاهای مختلف نیاز اساسی داشته‌اند. به همین ترتیب به حمل و نقل کالا نیز محتاجند. برای حمل و نقل محصولات و کالاهای مختلف باید برخی الزامات رعایت شده و اصول و قوانین باربری داخلی و خارجی نیز در نظر گرفته شود. از سوی دیگر روش‌هایی هم برای حمل و نقل کالا تدارک دیده شده که باید تجار و بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین المللی با آن‌ها به طور کامل آشنایی داشته باشند تا بهترین روش را برای نقل و انتقال کالاهای خود انتخاب کنند. در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه روش‌ها و قوانین حمل و نقل کالا در بخش بازرگانی خواهیم پرداخت و به برخی از اصطلاحات رایج بازرگانی در زمینه حمل و نقل اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال آشنایی با اصول و روش‌های نقل و انتقال کالا هستید با ما همراه باشید.


حمل و نقل کالای بازرگانی

 

حمل و نقل کالا را می‌توان کلیه روش‌ها و فرایندهایی دانست که طی آن‌ها یک کالا از مبدا آغاز به حرکت نموده و سپس به مقصد می‌رسد. حمل و نقل کالا می‌تواند در درون مرزهای یک کشور و یا به صورت بین‌المللی اتفاق بیفتد. در هر صورت خریدار و فروشنده باید برخی از الزامات اساسی را رعایت کنند‌. 
به ویژه اگر حمل و نقل، بین المللی باشد باید قوانین و اصول بین المللی این کار به طور کامل رعایت شود. در حمل و نقل داخلی که در درون مرزهای یک کشور اتفاق می‌افتد نیز تجار و بازرگانان باید به استانداردها و فرآیندهای داخلی توجه کنند. 
از جمله این الزامات می‌توان به نحوه بسته بندی کالاها اشاره کرد. آشنایی با روش‌های حمل و نقل کالا و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش نیز اهمیت خاصی دارد. شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و داخلی باید با اصطلاحات رایج بازرگانی در زمینه حمل و نقل نیز آشنایی داشته باشند.

 

انواع حمل و نقل کالا

 

شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی می‌توانند از روش‌های مختلفی برای نقل و انتقال کالاهای مورد نظر خود استفاده کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی، جاده‌ای و حمل و نقل مرکب اشاره کرد‌. هر کدام از این روش‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و مزایا و معایبی هم دارند. 
در ادامه به شرح مختصر هر کدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت و برخی از مزایا و معایب آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد.

 

حمل و نقل هوایی

جدیدترین روش حمل و نقل بین المللی کالا و یا حتی نقل و انتقال داخلی محصولات، شیوه حمل و نقل هوایی است. در حال حاضر در کشورهای مختلف پایانه‌های هوایی برای باربری تدارک دیده شده است. به این پایانه‌ها فرودگاه باری نیز گفته می‌شود. از طریق این پایانه‌ها می‌توانید به صادرات کالاهای مورد نظر خود دست بزنید. 
حمل و نقل کالا به شیوه هوایی به شما کمک می‌کند تا کالای مد نظر خود را با سرعتی بسیار بالا به مقصد برسانید. از سوی دیگر با این روش امنیت کالاهای شما در برابر حوادث نیز حفظ خواهد شد. در این شیوه کالاهای شما فاسد نشده و یا خراب نمی‌شود و یا بروز چنین وقایعی به کمترین میزان خود می‌رسد.
این روش حمل و نقل دردسرهای بسیار کمی هم برای شما ایجاد خواهد کرد. اما با این حال خالی از عیب نیز نیست. یکی از مهمترین معایب این روش، هزینه نسبتاً بالای آن در قیاس با دیگر روش‌های حمل بار و کالا است. از سوی دیگر شما نمی‌توانید تمامی محصولات و کالاهای مد نظر خود را از طریق این شیوه جابجا کنید.

 

حمل و نقل ریلی

این روش را می‌توان نوعی از روش‌های حمل و نقل زمینی به شمار آورد. در این شیوه از قطارهای باربری برای نقل و انتقال کالا استفاده می‌کنند. این روش حمل بار نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. از جمله مزایای این شیوه می‌توان به امنیت بالای فرآیند حمل و نقل اشاره کرد. 
در این روش احتمال بروز تصادف بسیار کم است. هزینه این شیوه نیز نسبت به حمل کالا به صورت هوایی بسیار کمتر خواهد بود. اگر کالای مد نظر شما از جمله مواد معدنی به شمار می‌رود بهتر است آن را با این شیوه حمل و نقل کنید. در این روش مشکلات اقلیمی و یا شرایط آب و هوایی تاثیر چندانی در فرآیند جابجایی کالا به وجود نخواهند آورد. 
اما معایب این روش را نیز نباید نادیده بگیرید. یکی از مهمترین معایب این شیوه حمل و نقل این است که شما نمی‌توانید بسیاری از کالاها را از طریق آن به دیگر کشورها انتقال دهید. بسیاری از کشورها خطوط ریلی مناسبی برای حمل بار تدارک ندیده‌اند.

 

حمل و نقل دریایی

در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بیشترین حجم کالاهای خود را با استفاده از روش حمل و نقل دریایی به دیگر کشورها صادر می‌کنند. این روش را می‌توان رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین شیوه حمل و نقل بین المللی کالا به شمار آورد. 
چراکه آب‌ها و اقیانوس‌ها وسعت بسیار زیادی در سراسر جهان داشته و بیشتر کشورها به آب‌های آزاد و یا دریاها دسترسی مناسبی دارند. پس شما می‌توانید با استفاده از این شیوه حمل بار به کشورهای بسیار زیادی کالا صادر کنید. 
این شیوه را می‌توان بهترین روش حمل بار برای تمامی مسیرها به ویژه مسیرهای طولانی به شمار آورد. هزینه این شیوه نیز نسبت به روش هوایی بسیار کمتر است. شما می‌توانید انواع مختلف کالاهای مد نظر خود را با هر اندازه و ابعادی که داشته باشند با حجم و وزن‌های گوناگون با استفاده از این روش به دیگر کشورها صادر کنید. 
با این وجود این روش حمل بار بین المللی نیز با معایبی همراهی می‌کند که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. برای نمونه با استفاده از این شیوه کالاهای مورد نظر شما با صرف مدت زمان طولانی‌تری به مقصد خواهند رسید. از سوی دیگر امکان بروز حادثه به ویژه حوادث طبیعی در این شیوه بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.

 

حمل و نقل جاده‌ای

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حمل و نقل بین المللی کالا، حمل بار به شیوه جاده‌ای است که به آن حمل و نقل زمینی نیز گفته می‌شود. در حال حاضر حجم قابل توجهی از صادرات و تجارت در سراسر جهان با استفاده از این روش صورت می‌پذیرد. در این شیوه و در بیشتر موارد از کامیون برای حمل بار استفاده می‌کنند. 
حمل و نقل جاده‌ای  نیز با مزایا و معایبی همراه است. از جمله مزایای این روش می‌توان به در دسترس بودن آن اشاره کرد. به گونه‌ای که تمامی شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند از این شیوه برای صادرات کالا استفاده کنند. با استفاده از این روش مجبور نخواهید بود که کالای مد نظر خود را در بنادر تخلیه کنید. 
این شیوه برای حمل بار در مسیرهای کوتاه به ویژه در صادرات به کشورهای همسایه مناسب‌ترین روش است. کالاهای مورد نظر شما با استفاده از شیوه حمل و نقل جاده‌ای با صرف مدت زمانی بسیار کمتر نسبت به شیوه حمل و نقل دریایی به مقصد خواهند رسید و هزینه آن هم نسبت به روش هوایی و یا دریایی کمتر است. 
معایب این روش نیز عبارتند از امکان فاسد شدن کالاها به ویژه در مسیرهای طولانی و اینکه شما نمی‌توانید حجم بالایی از محصولات را از طریق این روش، جابجا کنید. 
خطرات این شیوه نیز نسبت به روش هوایی بیشتر بوده و امنیت آن هم کمتر است. همچنین نمی‌توانید کالاهای خود را به کشورهایی که در مسیرها و فواصل دورتر واقع شده‌اند صادر کنید.

 

حمل و نقل مرکب

حمل و نقل مرکب که به آن حمل و نقل ترکیبی نیز گفته می‌شود نوعی از نقل و انتقال کالا به شمار می‌رود که با یک قرارداد واحد و حداقل از طریق دو مسیر هوایی، ریلی، زمینی و دریایی برای ارسال کالا به مقصد صورت می‌پذیرد تا محصولات مورد نظر در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند. مهمترین مزیت این روش کاهش هزینه‌های مربوط به فرایند نقل و انتقال کالا و صرفه جویی در زمان است.

 

ترانزیت خارجی و داخلی 

 

یکی از اصطلاحات رایج بازرگانی در زمینه حمل و نقل، مفهوم ترانزیت خارجی و یا ترانزیت داخلی است. ترانزیت خارجی در حالتی اتفاق می‌افتد که یک کالا از کشور ایران عبور می‌کند. در این شرایط مبدا و مقصد کشور ایران نبوده و تنها کالا اجازه عبور از کشور را پیدا می‌کند. 
در این حالت کالا از یک مرز گمرکی به ایران وارد شده و از مرز دیگر هم خارج می‌شود. در مقابل این روش، شیوه حمل و نقل دیگری به نام ترانزیت داخلی وجود دارد. 
در این صورت یک شرکت بازرگانی کالای خاصی را از یک نقطه و یا مرز مشخص به کشور وارد کرده اما بنا به دلایل گوناگون نمی‌تواند کالای خود را از همان گمرک به بازارهای داخلی انتقال دهد. 
در این صورت و بنا به درخواست صاحب بار و تشخیص گمرک، محموله به گمرک و مرزی دیگر در کشور انتقال داده می‌شود تا فرایندهای ترخیص کالا و امور گمرکی، در آن منطقه انجام شود. به طور کلی می‌توان گفت حمل و نقل بین المللی کالا میان دو گمرک یک کشور، ترانزیت داخلی نام دارد.
    

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

انواع حقوق و دستمزد چگونه تعیین می‌گردد؟

انواع حقوق و دستمزد چگونه تعیین می‌گردد؟

انواع حقوق و دستمزد شامل حقوق ثابت، پاداش، مزایا، و حقوق متغیر هستند. این ع ...

کارآفرینی و توسعه کسب و کارها

کارآفرینی و توسعه کسب و کارها

کارآفرینی فرآیند شناسایی فرصت‌ها و ایجاد کسب و کارهای نوآورانه است که با ری ...

طراحی رابط کاربری وب‌سایت: اصول و بهترین شیوه‌ها برای تجربه کاربری بی‌نظیر

طراحی رابط کاربری وب‌سایت: اصول و بهترین شیوه‌ها برای تجربه کاربری بی‌نظیر

طراحی رابط کاربری وب‌سایت با هدف ایجاد تجربه کاربری بهینه و بصری جذاب انجام ...

یک بازرگان داخلی موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یک بازرگان داخلی موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یک بازرگان داخلی خوب، با شناخت دقیق از نیازهای بازار محلی و مشتریان، کالاها ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین