ساختار محتوایی یک وب‌سایت خوب و اصولی چگونه است؟

ساختار محتوایی یک وب‌سایت خوب و اصولی چگونه است؟

محتوای ساده | شنبه , 17 شهریور 1403 49
ساختار محتوایی به سازماندهی محتوا و اطلاعات در وب‌سایت اطلاق می‌شود و شامل صفحات، مطالب، تصاویر، ویدئوها و سایر اجزای محتوایی است که برای ارائه اطلاعات و خدمات به کاربران استفاده می‌شود. عوامل مهم در ساختار محتوا آسانی دسترسی به اطلاعات، تنوع و جذابیت محتوا، استفاده از فرمت‌ مناسب ارائه محتوا هستند.

فهرست محتوا:

یک وب‌سایت مانند یک خانه است
چگونه یک ساختار وب سایت خوب سازماندهی کنیم
نحوه مدیریت موضوعات یک صفحه یا چند مقاله
معماری اطلاعات، نحوه سازماندهی ساختار محتوای خود
بهبود اعتبار سایت
لینک‌های داخلی برای کمک به ساختار سایت
به روز رسانی بدون جابجایی صفحات
استفاده از breadcrumbs برای مرتبط کردن صفحات
تحلیل رقبا
چگونه ساختار وب سایت خود را تنظیم کنید
4 نوع ساختار وب سایت (website content structure)



ساختار یک وب سایت صرفاً سازماندهی یک وب سایت است، با هدف ایجاد سایتی که به راحتی برای کاربران قابل پیمایش باشد و برای موتورهای جستجو به راحتی قابل جستجو و تفسیر باشد که همه این موارد هنر توسعه دهنده وب سایت است که این چیدمان را داشته باشد.
ما گاهی اوقات در مورد معماری سایت یا ساختار طراحی وب سایت یا به طور دقیق‌تر، در مورد نحوه چیدمان اطلاعات در سایت، نحوه طراحی آن، نحوه لینک دادن صفحات آنها، نحوه قرار دادن اطلاعات در سایت صحبت می‌کنیم. محتوا به کاربران و موتورهای جستجو ارائه می‌شود. بنابراین هرچه ساختار سایت کارآمدتر و منطقی‌تر باشد، می‌توانیم به UX ، سئو و مزایای بیشتری دست یابیم.
 
همانطور که در کار سئو، توجه به سازماندهی صفحه به ویژه از طریق استفاده از تگ‌های  H1، H2، H3، و ... توجه می‌شود در مدیریت ساختار وب سایت، استدلال مشابهی است که باید در کار طراحی اعمال شود. در این کار، عناصری که وارد کار می‌شوند، به عنوان مثال طبقه بندی‌هایی مانند دسته‌ها و برچسب‌ها، لینک‌های داخلی، ناوبری، ساختار URL و اسنیپت‌ها بوده که ابزارهایی برای ساختار صحیح سایت هستند.


یک وب‌سایت مانند یک خانه است


می‌توانیم سایت خود را به عنوان یک خانه در نظر بگیریم، در نسخه ایده‌آل ساختار محتوایی وب سایت، یک خانه دارای تعداد مناسبی اتاق است که همه آنها به راحتی قابل دسترسی هستند. در این قیاس، صفحات نمایانگر اتاق‌ها هستند و برای قابل سکونت کردن خانه باید از وجود راهروهایی اطمینان حاصل کنیم که ما را به اتاق‌ها هدایت می‌کنند و آنها را قابل دسترسی می‌کنند (در غیر این صورت فقط می‌توانستیم از پنجره‌های بیرونی وارد شویم).


چگونه یک ساختار وب سایت خوب سازماندهی کنیم؟


در مورد صفحه بندی صحبت کردیم، قبلاً اشاره کردیم که مدیریت ساختار سایت و موقعیت هر مقاله مرتبط در آن یکی از جنبه‌های مهم سئو است اما باید بدانید که صفحه اصلی قوی‌ترین صفحه سایت است، صفحه‌ای که بیشترین لینک را از سایت‌های دیگر دریافت می‌کند و به طور کلی برند را مشخص می‌کند. همه مقالات و دسته‌هایی که به صفحه اصلی لینک داده شده‌اند، مهم‌ترین محتوایی هستند که تاکنون وجود داشته است، هم توسط ما و هم توسط گوگل قابل دیدن است و طراحی محتوا ما بر این اساس خواهد بود.
در یک موقعیت ایده آل، در دسته‌ها و بخش‌های سایت که به صفحه اصلی لینک شده‌اند، محتوا باید با شروع مهم‌ترین دسته و بیشترین درخواست توسط کاربران، هر دو در زمان‌های معینی از سال نسبت به سطح جهانی، ارائه شود. بنابراین با شروع از صفحه اصلی، مطالب باید نه تنها به ترتیب زمانی، بلکه به ترتیب اهمیت با توجه به موقعیتی که در سایت دارند ارائه شوند. نظریه معروف توزیع صفحات که طبق آن صفحات اصلی از بین وب سایت‌ها یا سودآورترین صفحات نباید بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله داشته باشند را هم باید جدی گرفت.
بدون یک ساختار موثر از انواع محتو، ممکن است بودجه خزش سایت هدر رفته و صفحات در سایت ممکن است رتبه ضعیفی داشته باشند زیرا گوگل از اهمیت صفحه مطمئن نیست و ارزش لینک را می‌توان با سهولت بیشتری توزیع کرد. بنابراین به طور خلاصه، یک ساختار سایت خوب از نظر محتوا و فنی باید موارد زیر را رعایت کند:


•    گروه بندی مطالب مرتبط با موضوع و گذاشتن محتوا در آنها
•    نمایان کردن مهمترین محتواها برای صفحات 
•    محتوا باید ساده و در یک سلسله مراتب منطقی سازماندهی شود.
•    اصول ایجاد یک ساختار موثر از جمله موضوعات و نه فقط کلمات کلیدی را رعایت کند.


یکی از نکات اصلی در ایجاد یک ساختار وب‌سایت ایده‌آل این است که چگونه صفحات را سازماندهی کنیم.
چیزی که باید به خاطر داشت این است که امروزه، با تکامل مداوم موتورهای جستجو، مهم است که به صفحات و گروه‌های صفحات خود بر اساس موضوع فکر کنیم و نه صرفاً بر اساس کلمات کلیدی که بسیاری از افراد این کار را می‌کنند. به عبارت دیگر ما باید موضوعات مشترک را شناسایی کنیم، «رویکردی جامع برای هدف‌یابی روی صفحه» ایجاد کنیم و محتوایی ایجاد کنیم که به سؤالات خاصی از هر بخش از سفر مشتری پاسخ دهد و این با بهینه سازی محتوا هم از نظر کیفی هم از نظر فنی به وجود می‌آید.
مطمئناً تحقیقات کلمات کلیدی یک عنصر حیاتی در ایجاد محتوا برای رتبه‌بندی خوب است، ما همچنین می‌دانیم که باید با تغییر طرز فکر و تفکر در مورد هدف واقعی جستجو برای افرادی که توسط گوگل شناسایی شده‌اند، به محتوا نزدیک شویم که این محتوای هدفمند را خلق می‌کند.


نحوه مدیریت موضوعات یک صفحه یا چند مقاله


این بدان معناست که ما باید بتوانیم تعیین کنیم که کدام موضوعات باید توسط یک صفحه پوشش داده شوند و کدام یک به مقالات و دسته بندی‌های بیشتری نیاز دارند تا به درستی پوشش داده شوند. این مشکلی است که ما اغلب هنگام ایجاد یک متن با آن مواجه می‌شویم و می‌توان آن را به سرچ حل کرد، یعنی با بررسی SERPs برای دیدن عملکرد گوگل، اگرچه این تصمیم ممکن است در طول زمان متفاوت باشد و تغییر کند اما به طور مشخص، ما باید SERP‌های گوگل را برای پرس و جوهای مختلفی که روی آن کار می‌کنیم بررسی کنیم. اگر پاسخ‌ها بسیار متفاوت است، احتمالاً مسئله ساخت محتوای متفاوت است و برعکس آن، اگر صفحات نتیجه ارائه شده برای همه سرچ‌ها تقریباً یکسان باشد، یک محتوا به همان شکل کافی است.
از ابزار سازنده ساختار وب سایت برای ساده کردن فرآیند استفاده کنید.
ابزارهایی طراحی شده‌اند که این فرآیند خلاقانه را هدایت می‌کنند و احتمال اشتباهات ساختاری را که از همان ابتدا بر عملکرد تأثیر می‌گذارد، کاهش می‌دهند. آنها به ما امکان می‌دهند ساختار وب سایت‌ها را به سرعت و به راحتی ایجاد کنیم، تخمین اولیه ای از ترافیک واقعی احتمالی دریافت هر بخش ارائه می‌دهند که می‌توانیم برای ارزیابی‌های خود از آن استفاده کنیم و انواع استراتژی های محتوا نویسی را در تولید محتوای خود رعایت کنیم.
به لطف این قابلیت‌ها، می‌توانید ساختاری چابک و کاربردی برای وب‌سایت خود ایجاد کنید، اما مهمتر از همه، می‌توانید فوراً یک چشم‌انداز (شماتیک و واضح) از ترافیک بالقوه‌ای داشته باشید که می‌توانید با توجه به نوع سایتی که ایجاد شده است، به آن برسید. 
ایجاد یک ساختار خوب برنامه ریزی شده برای محتوای سایت از همان ابتدا به ما امکان می‌دهد پایه قوی‌تری ایجاد کنیم که بر اساس آن بتوانیم موفقیت آینده را بنا کنیم. بدون ساختار مستحکم، سایر تلاش‌های سئو ممکن است هیچ تأثیری نداشته باشند.


معماری اطلاعات، نحوه سازماندهی ساختار محتوای خود


پس از اتمام مرحله تحقیق و تعریف موضوعات اصلی که سایت ما باید روی آنها تمرکز کند، نوبت به ساخت معماری اطلاعات سایت می‌رسد که نحوه ساختار دادن به محتوا را مشخص می‌کند. به دنبال قیاس قبلی، هوش مصنوعی راهروهایی را فراهم می‌کند که اتاق‌ها را به هم متصل می‌کند و با این طرز فکر است که باید به اجرای آن نزدیک شویم.


بهبود اعتبار سایت


ساختار مناسب سایت، تقویت حداقل یکی از جنبه‌هایی را که الگوریتم EAT Google را تشکیل می‌دهند، امکان‌پذیر می‌سازد؛ هر چه یک سایت بتواند خود را به عنوان یک مرجع در یک موضوع تثبیت کند، احتمال اینکه برای جستجوها رتبه خوبی داشته باشد بیشتر است و این به وسیله ساختار مناسب محتوای سایت قابل تثبیت است.
به طور کلی اگر یک سایت محتوای مفیدی ایجاد کند که به نیازها، سؤالات و درخواست‌های کاربران پاسخ دهد، احتمال دارد که افراد در مورد این موضوع به سایت امتیاز تخصصی بدهند و بنابراین در صورت ایجاد سوالات یا نیازهای بیشتر مرتبط با این موضوع، به احتمال زیاد مستقیماً به همان سایت مراجعه خواهند کرد.


لینک‌های داخلی برای کمک به ساختار سایت


یکی از عناصر حیاتی در ساخت یک معماری منطقی سایت، لینک بین صفحات است که می‌تواند از طریق نقش کلمات کلیدی در محتوا صفحات انجام شود. لینک‌های داخلی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مهم هستند، زیرا به کشف موثر یک صفحه کمک می‌کنند. اگر صفحه‌ای لینک داده نشود، یافتن آن دشوارتر می‌شود و احتمال یافتن آن کمتر می‌شود. لینک داخلی همچنین برای صفحه بندی مهم هستند و به جریان ارزش ایجاد شده توسط یک صفحه کمک می‌کنند برای همین جز اصلی اجزائ محتوا است.


به روز رسانی بدون جابجایی صفحات


اگر روی سایتی کار می‌کنیم که سن زیادی دارد، به روز رسانی ساختار نباید به صورت سنگین و ناگهانی انجام شود. به طور کلی برای سرعت بخشیدن به کارها، URL  فیزیکی یک صفحه را با انتقال آن به زیر شاخه‌های سایت تغییر می‌دهیم، اما این تکنیک می‌تواند تأثیر منفی بر سئو داشته باشد. ریدایرکت می‌تواند به حل مشکل سئو کمک کند، زیرا کارایی را برای لینک‌های خارجی و داخلی حفظ می‌کند، اما بهترین راه برای ایجاد ساختار مناسب سایت نیست.


استفاده از breadcrumbs برای مرتبط کردن صفحات


یک راه صحیح‌تر برای انتقال یک صفحه از یک دسته به دسته دیگر، پیاده سازی صحیح  breadcrumbs، با نشانه گذاری مناسب است، به طوری که ما فقط باید محل بخش مناسبی را که می‌خواهیم صفحه را به آن مرتبط کنیم تغییر دهیم.
در واقع ما موقعیت یک صفحه را به صورت فیزیکی در ساختار تغییر نمی‌دهیم، اما به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهیم که در خزیدن بعدی صفحه، تغییری وجود دارد که باید بررسی شود. بنابراین همان صفحه می‌تواند دارایی قبلی را حفظ کند.


تحلیل رقبا


مانند سایر حوزه‌های سئو، رقابت منبع فوق‌العاده‌ای است و مطالعه اینکه کدام رقبا در موضوعاتی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم بهتر عمل می‌کنند، ایده‌هایی برای استراتژی ما به ما می‌دهد که در این تحلیل‌ها عنوان محتوا، پاراگراف بندی، زیرعنوان، بدنه محتوا و... به راحتی از انواع رقبایی که داریم قابل تعیین است.
تجزیه و تحلیل ساختار یک سایت با عملکرد خوب می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم موتورهای جستجو کدام مدل را ترجیح می‌دهند و همچنین می‌توانیم موضوعات گسترده‌تری را برای پوشش در ساختار خود کشف کنیم.


چگونه ساختار وب سایت خود را تنظیم کنید؟


حال بیایید سعی کنیم در مورد چگونگی ساخت یک ساختار وب سایت ایده‌آل توصیه‌هایی ارائه دهیم، ساختار درختی که نشان دهنده سلسله مراتبی است که ما تصور کرده‌ایم تا همه صفحات، پست‌ها، دسته‌ها و برچسب‌ها را سازماندهی کنیم، که باید از ترتیب خاصی پیروی کنند.
به طور کلی رایج‌ترین شکلی که برای درخت استفاده می‌شود هرم است. ساختار هرمی ‌دارای صفحه اصلی در سطح اول (سطح بالا)، سپس دسته‌ها یا بخش‌ها، هر زیرمجموعه و در نهایت صفحات و مقالات جداگانه است.
همانطور که در بالا گفته شد، صفحه اصلی شاخه اصلی است که به عنوان مرکز ناوبری برای بازدیدکنندگان عمل می‌کند. بنابراین باید به سایر صفحات مرتبط لینک داده شود، که به گوگل و کاربران سیگنال اولویت می‌دهد. مرحله دوم مربوط به قوانینی است که ما می‌خواهیم از نظر طبقه بندی اهمیت محتوا دنبال کنیم و بنابراین مدیریت دسته‌ها و برچسب‌ها، که باید همیشه با دقت مورد استفاده قرار گیرند.
بنابراین با مداخله در صفحات جداگانه می‌توانیم روی ساخت یک لینک متنی داخلی کار کنیم، یعنی اطمینان حاصل کنیم که صفحات مقصد این لینک‌ها همیشه مرتبط، موضوعی و با اهمیت محتوایی هستند که کاربر در حال خواندن آن است. 


4 نوع ساختار وب سایت (website content structure)


این تنها مدل ساختار وب سایت نیست و در واقع امروزه حداقل چهار نوع ساختار اصلی وب سایت در حال استفاده است که هر کدام برای موارد استفاده خاص و انواع سایت مناسب هستند.


1. ساختار سلسله مراتبی
ساختار سلسله مراتبی یا درختی همان چیزی است که ما در مورد آن صحبت کردیم و محبوب‌ترین شکل در وب است و بر اساس سلسله مراتبی از ارتباط بین دسته‌ها و صفحات، که بر اساس معیار کاهش اهمیت دنبال می‌شود ساختار می‌گیرند.


2. ساختار ترتیبی
ساختار ترتیبی یا خطی به عنوان ساختاری تعریف می‌شود که کاربر را به دنبال یک مسیر ساده از صفحه به صفحه، بدون هیچ گونه سلسله مراتبی هدایت می‌کند. این یک انتخاب رایج برای وب‌سایت‌های ساده یا هنگام ایجاد یک کمپین با چندین صفحه فرود است، جایی که فقط چند صفحه ضروری برای نمایش و ارائه وجود دارد.


3. ساختار با پایگاه داده
ساختار با یک پایگاه داده یکی از پیچیده‌ترین ساختارها است و شامل یک رویکرد از پایین به بالا است، که در نتیجه نیاز به توجه دقیق به کدگذاری و ابرداده دارد تا یک پایگاه داده قابل جستجو ایجاد شود که کاربران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.


4. ساختار ماتریسی
ساختار ماتریسی یکی از قدیمی‌ترین انواع ساختار در اینترنت است که این ساختار پیچیده و غیر سنتی بوده و بهترین استفاده از آن با استفاده از جستجو و لینک داخلی است. یک مثال فوری و شناخته شده از ساختار ماتریسی، ویکی پدیا است که امکانات به ظاهر بی پایانی را در مورد اینکه کاربر چه مراحل بعدی را می‌تواند بردارد، ارائه می‌دهد.

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

چگونه برای استارتاپ خود سرمایه جذب کنیم؟

چگونه برای استارتاپ خود سرمایه جذب کنیم؟

جذب سرمایه استارتاپ شامل شناسایی و مذاکره با سرمایه‌گذاران، ارائه برنامه‌ها ...

طراحی و ساخت وب سایت رزرو هتل آنلاین

طراحی و ساخت وب سایت رزرو هتل آنلاین

سایت رزرو هتل آنلاین به مسافران امکان می‌دهد هتل‌ها را مقایسه کرده و رزرو ا ...

مزایای هوشمندسازی کسب‌وکار

مزایای هوشمندسازی کسب‌وکار

هوشمندسازی کسب و کار با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، تحلیل ...

مدیریت توزیع کالاهای بازرگانی

مدیریت توزیع کالاهای بازرگانی

مدیریت توزیع کالاهای بازرگانی شامل برنامه‌ریزی، حمل و نقل، ذخیره‌سازی، و تو ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین