طراحی اپلیکیشن چگونه است؟ همه چیز درباره طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن چگونه است؟ همه چیز درباره طراحی اپلیکیشن

محتوای ساده | شنبه , 17 شهریور 1403 36
طراحی اپلیکیشن، فرایندی است که در آن یک تیم طراحی متخصص با استفاده از اصول طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، یک برنامه کاربردی قابل نصب بر روی دستگاه‌های موبایل یا تلفن هوشمند طراحی و پیاده‌سازی می‌کند. هدف اصلی طراحی اپلیکیشن، ایجاد یک رابط کاربری دوستانه و کارآمد است.

فهرست محتوا:

مراحل طراحی اپلیکیشن
طراحی اپلیکیشن اندروید
طراحی اپلیکیشن  ios  
طراحی قالب اپلیکیشن چگونه انجام می‌شود؟
وب اپلیکیشن (web application) چیست؟ 
هزینه طراحی اپلیکیشن 
جمع‌بندی 


استفاده از اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن (application design) به‌ منظور توسعه کسب و کار آنلاین نیازی ضروری است. با گسترش هوش مصنوعی، تعداد بیشمار نرم‌افزارهای طراحی اپلیکیشن وجود دارند که انتخاب رنگ، فونت، لوگو و آیکون‌ها را آسان کرده‌اند. در این پست قصد داریم به نحوه طراحی اپلیکیشن بپردازیم. 


مراحل طراحی اپلیکیشن 


طراحی ساختار اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین موارد در بهتر دیده شدن آن در بازار است. اجزاء اپلیکیشن باید به‌گونه‌ای دقیق در کنار یکدیگر کار کنند تا حداکثر استفاده را نزد کاربران خود داشته‌باشد. برنامه نویسان برای طراحی اپلیکیشن حرفه‌ای خود باید به طراحی صفحات اپلیکیشن توجه ویژه داشته‌باشند تا ضمن داشتن ظاهر زیبا، کارآمد شود. 


طراحی اپلیکیشن اندروید


می‌توانیم از برنامه‌هایی مانند Appy Pie، AppMySite، AppstronautME، NativeScript، Flutter و Felgo برای طراحی اپلیکیشن اندروید استفاده کنیم. اکنون به شرح مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه‌ها می‌پردازیم: 

 

Appy Pie: این برنامه با تعداد قالب آماده بیشمار خود می‌تواند طرح سفارشی مشتریان را بسازد. همچنین قابلیت‌هایی از جمله تقویم رویدادها و دریافت اعلان دارد. 

AppMySite: این وب سایت بدون نیاز به کدنویسی می‌تواند محیط تحت ویندوز را به اپلیکیشن تبدیل کند. همچنین از درگاه پرداخت آنلاین نیز پشتیبانی می‌کند. 

AppstronautME: این نرم‌افزار اغلب مورد استفاده صاحبان مشاغل و کسب و کارها قرار می‌گیرد. همچنین این قابلیت را دارد تا برنامه شما را با کدهای html و Css شخصی‌سازی و سفارشی کند. 

NativeScript: این نرم‌افزار گزینه مناسبی برای ارائه فریم ورک‌های طراحی اپلیکیشن به‌صورت اوپن سورس یا متن باز است. همچنین قالب‌های سفارشی دارد و تاریخ اولین انتشار آن در سال 2014 بود. زبان برنامه نویسی آن نیز جاوااسکریپت و تایپ‌اسکریپت است. 

Flutter: این برنامه اوپن سورس توسط گوگل ساخته و اجرا می‌شود. زبان برنامه نویسی آن دارت و سی، C++‎ است. 

Felgo: برای اولین بار در سال 2012 به بازار عرضه شد. برای طراحی بازی نیز از آن استفاده می‌شود. 


طراحی اپلیکیشن ios


می‌توانیم از برنامه‌هایی مانند Xcode،   Adobe PhoneGap و Ionic برای طراحی اپلیکیشن ios استفاده کنیم. اکنون به شرح مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه‌ها می‌پردازیم:


Xcode: شرکت اپل این برنامه را برای سیستم عامل مک اواس 10 (Mac OS X 10.10) خود توسعه داد و زبان برنامه نویسی آن سی (C) و Swift است. اولین نسخه آن در سال 2010 به بازار عرضه شد. 
Adobe PhoneGap: این برنامه اوپن سورس، از کد برنامه نویسی جاوااسکریپت و html5 پشتیبانی می‌کند. همچنین از نکات مثبت این نرم‌افزار می‌توان به امکان اشتراک محتوای اولیه برای مشتریان اشاره کرد. 
Ionic: آیونیک یک نرم‌افزار متن باز است و با جاوااسکریپت و تایپ‌اسکریپت برنامه نویسی شده‌است. رابط کاربری آن امکان طراحی اپلیکیشن در فضای وب اپلیکیشن را به مخاطب می‌دهد. 


طراحی قالب اپلیکیشن چگونه انجام می‌شود؟ 


امروزه افراد حداقل نیمی از کل روز خود را به استفاده از تلفن‌های همراه اختصاص می‌دهند. به همین دلیل تمرکز اصلی برنامه نویسان توسعه کسب‌وکارهای در حال رشد از این طریق است. با استفاده از برنامه‌هایی مانند Sympli، AppBeSaz،appeto و iracode بدون نیاز به داشتن مهارت برنامه نویسی می‌توانیم الگوهای طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود را پیدا کنیم. در انوع روش‌های طراحی اپلیکیشن می‌توانیم از برنامه سازهای آماده استفاده ‌کنیم تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه، برنامه ما برای مخاطب کاربردی و قابل اجرا ‌باشد. 


وب اپلیکیشن (web application) چیست؟ 


به محیط تحت ویندوز هر اپلیکشن، وب اپلیکیشن می‌گویند. در واقع برای دسترسی به آن نیاز به اتصال اینترنت آنلاین داریم. درحالیکه بسیاری از اپلیکشین‌ها بعد از نصب به صورت آفلاین نیز قابلیت استفاده دارند. خود اپلیکیشن در مقایسه با نسخه تحت وب آن در برخی موارد سریع‌تر اجرا می‌شود. همچنین برای برنامه نویسی تحت وب از زبان html در طراحی اپلکیشن استفاده می‌شود.


هزینه طراحی اپلیکیشن


به‌طور کلی طراحی چیزی فراتر از جنبه بصری برای پیشرفت یک کسب و کار است. هزینه طراحی اپلیکیشن و تولید آن موضوعی است که باید قبل از برنامه نویسی مورد توجه باشد. اکنون به مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه طراحی گرافیکی اپلیکیشن اشاره می‌شود: 


نوع سیستم عامل: شکی نیست که هزینه‌های طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل براساس پلتفرمی که می‌خواهید برای آن اپلیکیشن طراحی کنید مثل اندروید یا ios متفاوت است. این تفاوت در هزینه به دلیل نوع زبان برنامه نویسی به کار رفته در توسعه اپلیکیشن است.  
دستگاه‌های مورد استفاده: هزینه طراحی یک برنامه  تحت‌تأثیر پلتفرم و دستگاهی است که روی آن نوشته شده‌است. به عنوان مثال، طراحی یک برنامه برای یک پلتفرم واحد، هزینه کمتری نسبت به توسعه یک برنامه برای پلتفرم‌های متعدد دارد. 
توجه به مراحل طراحی اپلیکیشن: کاربران تلفن‌های همراه به نحوه طراحی اپلیکیشن موبایل خود بسیار اهمیت می‌دهند. بنابراین باید دلپذیر و عامه‌پسند باشد. در طراحی اپلیکیشن ui (user interface) و ux (user experience) به رابط و تجربه کاربری اشاره دارند و در این مورد تعیین کننده خواهند بود. زیرا احساس رضایت مخاطبان برنامه و جلب نظر آنها یکی از گزینه‌های عالی برای تبلیغ بیشتر آن است. 
نوع و اندازه برنامه: قیمت طراحی برنامه‌های موبایلی براساس اندازه و پیچیدگی آنها به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود. برنامه‌های کوچک مانند برنامه هواشناسی که روی اکثر دستگاه‌ها از قبل نصب شده است، برای یک پلتفرم طراحی شده‌اند و دارای حداقل عملکرد و اجزای معمولی رابط کاربری هستند. بنابراین نیازی به توسعه Backend (بخشی از نرم‌افزار که برای کاربران قابل مشاهده نیست)  یا یکپارچه سازی API (به اشتراک‌گذاری داده بین کاربران) ندارند. برنامه‌های متوسط مانند  Apple TVبرای یک پلتفرم ساخته شده‌اند، اما مواردی مثل رابط‌های کاربری سفارشی‌شده و گزینه‌های پرداخت را به مخاطبان ارائه می‌کنند. برنامه‌های بزرگ یا پیچیده عملکرد بسیار متنوعی مانند پشتیبانی چند زبانه، انیمیشن‌های سفارشی و طراحی حرفه‌ای دارند. 


جمع‌بندی 


طراحی رابط کاربری مهم‌ترین بخش توسعه اپلیکیشن موبایلی است. برای حضور فعال در این زمینه، توجه به روندها و ترندهای طراحی اپلیکیشن، فناوری‌های نوین، بررسی منابع جدید و روش‌های خلاقانه که قابلیت اجرایی دارند، حیاتی است. بنابراین در این پست به طراحی اپلیکیشن در دو محیط اندروید و ios پرداختیم. 

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

طراحی وب‌سایت خدمات مراکز تحقیق و توسعه

طراحی وب‌سایت خدمات مراکز تحقیق و توسعه

وب سایتی که به ارائه خدمات مراکز تحقیق و توسعه (R&D) می‌پردازد شامل خدماتی ...

ابزارهای سئو و کاربردهای آن‌ها در رشد و پیشرفت سایت

ابزارهای سئو و کاربردهای آن‌ها در رشد و پیشرفت سایت

ابزارهای سئو ابزارهایی هستند که به وب‌مستران کمک می‌کنند تا عملکرد و بهینه‌ ...

توسعه صنعتی: راهکارها و اثرات آن بر رشد اقتصادی

توسعه صنعتی: راهکارها و اثرات آن بر رشد اقتصادی

توسعه صنعتی فرآیندی است که به گسترش و بهبود ظرفیت‌های تولیدی در صنایع مختلف ...

برنامه توسعه برند: از ایده تا اجرا

برنامه توسعه برند: از ایده تا اجرا

برنامه توسعه برند فرآیندی استراتژیک برای افزایش شناخت، اعتبار و وفاداری به ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین