031331312270
نقش هوش تجاری در تحلیل و توسعه کسب و کار

نقش هوش تجاری در تحلیل و توسعه کسب و کار

محتوای ساده | جمعه , 27 مهر 1403 42
هوش تجاری با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، به کسب و کارها کمک می‌کند تا تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند. این فناوری روندها و الگوهای پنهان را شناسایی کرده، عملکرد را بهبود می‌بخشد و استراتژی‌های مؤثرتری را برای رشد و موفقیت ترسیم می‌کند.

فهرست محتوا:

هوش تجاری در کسب و کار
فواید هوش تجاری در تحلیل کسب و کار
آیا هوش تجاری موضوعی جدید است؟
معنای مدرن هوش تجاری
یک تحلیلگر هوش تجاری چه چیزهایی را باید بلد باشد؟
کاربردهای هوش تجاری در یک شرکت
اجزای هوش تجاری شامل چه مواردی است؟
مراحل اجرای هوش تجاری
ابزار تحلیل هوش تجاری


هوش تجاری یا همان business intelligence یک علم نوظهور است که یک شرکت را قادر سازد تصمیمات آگاهانه تری بگیرد. ما در مورد داده صحبت می‌کنیم، داده‌های زیادی که شما باید بتوانید آنها را رمزگشایی کنید، آنها را وادار به صحبت کنید و آنها را به شکلی قابل هضم ارائه دهید. هوش تجاری تمامی‌فرآیندها و فناوری‌هایی را پوشش می‌دهد که مدیران شرکت را قادر می‌سازد تا درک بهتری از سازمان و محیط رقابتی خود ایجاد کنند. هوش تجاری در واقع تبدیل داده‌ها به هوش است.


هوش تجاری در کسب و کار


گروه تحلیلگر گارتنر هوش تجاری را اینگونه تعریف می‌کند: "هوش تجاری مانند چتری است که شامل برنامه‌های کاربردی، زیرساخت‌ها، ابزارها و همچنین بهترین شیوه‌ها برای دسترسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور بهبود و بهینه سازی تصمیمات و عملکرد است”.
بنابراین این یک مفهوم بسیار گسترده است که شامل ابزارهای زیادی می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت مجموعه‌ای از ابزارها، استراتژی‌ها و فناوری‌ها است که از طریق آنها به اطلاعات مدیریتی ارزشمندی دسترسی پیدا می‌کنید .
این یک واقعیت شناخته شده است که برای همه شرکت‌ها، پایگاه‌های داده در قلب فعالیت‌های روزانه قرار دارند. از دریافت سفارش گرفته تا تدوین استراتژی‌های بلندمدت، دسترسی به اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای هدایت انتخاب‌هایمان ضروری است. به لطف این داده‌ها است که شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک برای بهبود عملکرد ، کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت پذیری خود اتخاذ کنند.
در حال حاضر، ویژگی مشترک همه شرکت‌ها تمایل به ساخت گزارش‌های دستی و فردی است. در واقع بسیار رایج است که در یک سازمان از فایل‌های Excel زیادی برای انجام کار خود استفاده می‌کنند. به‌روز نگه‌داشتن این گزارش‌ها معمولاً بسیار دشوار است. این گزارش‌ها همچنین می‌توانند به دلیل عدم یکپارچگی داده‌ها و تحلیل‌های آن‌ها، خطری بزرگ برای شرکت ایجاد کنند.
راه حل این مشکل از طریق سیستم‌های هوش تجاری که به عنوان "هوش تجاری" (BI) شناخته می‌شود قابل حل است. BI در واقع یک فرآیند ضروری است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بر اساس تجزیه، تحلیل و توسعه کسب و کار که مستقیماً به فرآیندهای تجاری مرتبط است، به رویدادهای داخلی و خارجی واکنش مناسب نشان دهند. به بیانی ساده، BI یک ابزار مهم برای تصمیم گیری است.


فواید هوش تجاری در تحلیل کسب و کار


با تجزیه و تحلیل این اطلاعات ارزشمند، هوشمند سازی کسب و کار اتفاق افتاده و کسب و کار شما تصمیمات آگاهانه‌تری می‌گیرد که مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، شما قادر خواهید بود با استفاده از ابزارها و رویکردهای هوش تجاری، حفظ مشتری را بهبود بخشیده و احتمال وجود خطا در گزارش‌های خود را کاهش دهید. در ادامه به بررسی برخی از مزایا و اهمیت هوش تجاری خواهیم پرداخت:
۱- درک بهتر از کسب و کار و افزایش دید
سیستم‌های هوش تجاری ارائه داده‌های دقیق و به موقع را مهم‌ترین مسئله خود می‌دانند. آنها همچنین می‌توانند موارد را در قالب‌های بصری جذاب ارائه دهند که درک و مشاهده آنها آسان تر است.
۲- پاسخگویی بهتر
پاسخگویی به کمک آن بهبود یافته است. ما نه تنها اطلاعات مورد نیاز خود را سریعتر به دست می‌آوریم، بلکه آنها را به روشی بصری و شهودی نمایش می‌دهیم، که باعث می‌شود خطاها خیلی زودتر شناسایی شوند .
۳- افزایش قدرت تصمیم گیری
کاهش هزینه‌ها فرصت‌های جدیدی را برای شرکت باز می‌کند. اول، امنیت تصمیم‌گیری افزایش می‌یابد زیرا داشتن داده‌های مرتبط‌تر، قابل اعتمادتر و جدیدتر به ما اجازه می‌دهد تا تصمیمات بهتری را با واقعیت‌های شرکت و بازار خود اتخاذ کنیم.
۴- کاهش هزینه و افزایش کارایی
کارکنان در تمام بخش‌های یک شرکت برای انجام وظایف خود به اطلاعات دقیق و به روز نیاز دارند. اکثر شرکت‌ها از زمان و منابع مورد نیاز برای ایجاد همه این داده‌ها و توزیع آن بین کسانی که به آن نیاز دارند بی اطلاع هستند. هیچ چیز بیشتر از اطلاعاتی که در صورت نیاز در دسترس باشد اما نیست برای یک شرکت هزینه ندارد.


آیا هوش تجاری موضوعی جدید است؟


در قرن 19 ما برخی از کاربردهای این عبارت را در دنیای تجارت پیدا کرده‌ایم. اما در سال 1958، در مقاله "  یک سیستم هوش تجاری  " بود که‌هانس پیتر لون، دانشمند کامپیوتر، این اصطلاح را تئوری کرد. او آن را به عنوان  یک سیستم خودکار در حال توسعه برای انتشار اطلاعات به بخش‌های مختلف هر سازمان صنعتی، علمی‌یا دولتی توصیف می‌کند.


معنای مدرن هوش تجاری


پس از آن در سال 1989 بود که هوروارد درزنر (که بعداً تحلیلگر گروه گارتنر شد ) این اصطلاح را به کار برد تا به معنای فعلی آن باشد: « مفاهیم و روش‌هایی برای بهبود تصمیم‌گیری تجاری با استفاده از سیستم‌های داده محور مبتنی بر شواهد". که این تعریف جدید و مدرنی از هوش تجاری بود. تا پایان دهه 1990 بود که این عبارت به طور گسترده ای رایج شد. البته از آن زمان تا به امروز ابزار هوش تجاری بسیار پیچیده‌تر شده است.


یک تحلیلگر هوش تجاری چه چیزهایی را باید بلد باشد؟


•    تحلیل عملکردهای مختلف یک شرکت و تعاملات آنها
•    طراحی و مدل سازی یک سیستم اطلاعاتی در زمینه هوش تجاری
•    یادگیری عناصر در تعامل با پایگاه داده، مانند زبان SQL 
•    بررسی چالش‌های جمع آوری داده‌ها
•    یکپارچه سازی، تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها با استفاده از ابزارهای هوش تجاری مانند مجموعه BI مایکروسافت


کاربردهای هوش تجاری در یک شرکت


به لطف هوش تجاری، اکنون می‌توان به یک پلتفرم مشترک دسترسی داشت که امکان تجسم ساده و سریع دانش را به منظور بهینه سازی عملیات، فرآیندهای تجاری و تصمیم گیری‌ها فراهم می‌کند. ابزارهای BI یک موجودیت کامل هستند که چندین مزیت دارند که در ادامه برخی از آنها را بیان کرده‌ایم:
•    جمع آوری پایگاه‌های داده در یک مکان
•    تجزیه و تحلیل سریع حجم زیادی از داده‌ها در زمان واقعی
•    ادغام آخرین فناوری‌های اطلاعاتی
•    دسترسی به راهکارهای کاربردی از پیش تعیین شده
•    تسهیل انتقال اطلاعات به کل سازمان


اجزای هوش تجاری شامل چه مواردی است؟


فرآیندها، فناوری‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات، اطلاعات به دانش و دانش به برنامه‌های عملیاتی مراحل تشکیل هوش تجاری است. هوش تجاری ترکیبی از مجموع داده‌ها، ابزارهای تحلیل کسب و کار و مدیریت دانش محتوا است.
اگر بخواهیم به وسیله هوش تجاری تحلیل‌های کسب و کار را انجام دهیم به طور قطع نیاز به یکسری پیش نیاز و اجزا داریم که باید آنها را بدست آورده و بعد به تحلیل بپردازیم، این موارد در ادامه بیان شده است:


داده‌ها
داده‌ها مجموعه ای از ارزش خام هستند که به منظور محاسبات، اندازه گیری‌ها یا استدلال استفاده می‌شوند. اگر داده‌ها در یک زمینه معین تجزیه و تحلیل نشوند، معنایی ندارند.


اطلاعات
اطلاعات نتیجه جمع آوری و سازماندهی داده‌ها به گونه ای است که ایجاد روابط بین عناصر داده و معنای آن در یک زمینه خاص امکان‌پذیر می‌شود.


دانش
دانش مفهوم درک اطلاعات از الگوهای ثابت شده است که مفهوم اطلاعات را ارائه می‌دهد. دانش نتیجه فرآیند هوش تجاری است و به داشبوردها، گزارش‌ها و هشدارها تبدیل می‌شود. قدرت ابزارهای خوب BI از جمله در سهولت استفاده و دستکاری این دانش نهفته است. در واقع با ابزارهای خود، مقایسه عملکرد سازمان در رابطه با اهداف آن بسیار ساده است.


مراحل اجرای هوش تجاری


پیاده سازی هوش تجاری در یک سازمان را نباید ساده انگاشت زیرا چندین موضوع می‌تواند پروژه را مختل کند. بنابراین عناصر خاصی باید در نظر گرفته شوند:
کیفیت داده
از آنجایی که آنها در قلب ابزارهای BI هستند، داشتن داده‌های قابل اعتماد برای به دست آوردن دانش دقیق ضروری است. بنابراین لازم است که فرآیندهایی برای مدیریت داده‌ها توسعه داده شود. علاوه بر این،یک انبار داده محافظت شده و متمرکز باید برای تحلیل‌های تجاری ایجاد شود.


یک استراتژی خوب
هوش تجاری فراتر از یک ابزار کامپیوتری و فرآیندی است که باید به خوبی تثبیت شود. داشتن یک استراتژی تجاری عالی برای سازماندهی، ساختار و بهره برداری از این فرآیند جدید مهم است. همچنین باید تیم مناسبی را برای مدیریت نیازهای BI در کل شرکت ایجاد کنید.


آموزش
کاربران باید ابزارهای آموزشی را داشته باشند تا بتوانند بیشترین بهره را از BI ببرند و به روش قبلی خود برنگردند.


ابزار تحلیل هوش تجاری چیست؟


Microsoft Power BI از زمان ایجاد آن در سال 2014 به عنوان یکی از بهترین راه حل‌های آنالیز داده ها و ثبت داده‌های هوش تجاری موجود در بازار شناخته شده است. این نرم افزار با ارائه پکیج‌های مختلف (Power BI Free، Power BI Pro و Power BI Premium) شرکت‌هایی را در هر اندازه هدف قرار داده است.
چیزی که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند این است که می‌تواند به بیش از صد منبع داده مختلف برای ایجاد گزارش‌ها و داشبورد دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، Power BI در نسخه دسکتاپ برای ایجاد و اصلاح، سپس در نسخه ابری برای انتشار و به اشتراک گذاری دانش ارائه شده است. مطمئن باشید امنیت داده‌ها در قلب این پلتفرم امنیت بالایی داشته و لازم نیست نگران محرمانه بودن آنها باشید.

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

تحلیلگر توسعه کسیت و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد

تحلیلگر توسعه کسیت و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد

تحلیلگر توسعه با تحلیل داده‌ها و بررسی روندهای کسب‌وکار به بهبود فرآیندها و ...

طراحی وب‌سایت خدمات مهاجرت

طراحی وب‌سایت خدمات مهاجرت

وب‌سایت مهاجرت ارائه‌دهنده اطلاعات جامع و مشاوره‌های تخصصی برای متقاضیان مه ...

مدل‌سازی مالی در مدیریت کسب‌وکار

مدل‌سازی مالی در مدیریت کسب‌وکار

مدل‌سازی مالی فرآیند ایجاد یک مدل ریاضی برای نمایش وضعیت مالی یک کسب‌وکار ی ...

نوآوری‌های یادگیری ماشین: ابزارهای کلیدی و کاربردهای پیشرفته

نوآوری‌های یادگیری ماشین: ابزارهای کلیدی و کاربردهای پیشرفته

ابزارهای یادگیری ماشین شامل پلتفرم‌های تحلیل داده مانند TensorFlow، PyTorch ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

پرسش امنیتی
انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین