031331312270
هوش مصنوعی چگونه میتواند کسب و کار شما را بهینه سازی کند؟

هوش مصنوعی چگونه میتواند کسب و کار شما را بهینه سازی کند؟

محتوای ساده | چهارشنبه , 25 مهر 1403 88
هوش مصنوعی در کسب و کار با تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روندها و خودکارسازی فرآیندها به بهبود تصمیم‌گیری و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. این فناوری قابلیت ارائه تجربه مشتری شخصی‌سازی شده و بهینه‌سازی عملیات تجاری را دارد.

فهرست محتوا:

ریشه هوش مصنوعی
چرا هوش مصنوعی در کسب و کارها مهم است؟
هوش مصنوعی در تجارت
این کار چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟
مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار
هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف
فرآیند اجرای هوش مصنوعی


در سال‌های اخیر موفقیت یک تجارت تا حد زیادی به هوش مصنوعی و نحوه بهره برداری از آن بستگی دارد. این به سازمان‌ها قدرت و کیفیت نوآورانه مورد نیاز برای تحلیل و توسعه کسب و کاررا می‌دهد. 
هوش مصنوعی با ادغام و تبدیل چندین شاخه به هوشمندسازی کسب و کار کمک می‌کند. باعث صرفه جویی در هزینه، بهبود کارایی، افزایش بهره وری و تضمین امنیت داده‌ها می‌شود. هوش مصنوعی همچنین به شرکت کمک می‌کند تا استراتژی‌های تجاری برای ایجاد بازارهای جدید داشته باشند. هوش مصنوعی چیست؟ چگونه می‌تواند موفقیت یک تجارت را تضمین کند؟ چگونه آن را پیاده سازی کنیم؟ در اینجا راهنمایی وجود دارد که به همه این سؤالات و موارد دیگر پاسخ می‌دهد.
 
هوش مصنوعی یا همان (AI) فرآیندی برای تقلید از هوش انسانی است که بر ایجاد و استفاده از الگوریتم‌های اجرا شده در یک محیط محاسباتی پویا متکی است. هدف آن این است که رایانه‌ها را قادر سازد مانند انسان‌ها فکر و عمل کنند. برای رسیدن به بهینه سازی کسب و کار با هوش مصنوعی سه جزء مورد نیاز است:
•    سیستم‌های کامپیوتری
•    داده‌ها با سیستم‌های مدیریتی
•    الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی
برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به رفتار انسان، هوش مصنوعی به حجم زیادی از داده‌ها و ظرفیت پردازش نیاز دارد.


ریشه هوش مصنوعی 


حداقل از قرن اول قبل از میلاد، انسان‌ها به ایجاد ماشین‌هایی با قابلیت تقلید از استدلال انسان توجه داشته‌اند. اصطلاح "هوش مصنوعی" اخیراً در سال 1955 توسط جان مک کارتی ابداع شد. در سال 1956، جان مک کارتی و همکارانش کنفرانسی به نام «پروژه تحقیقات دارتموث در مورد هوش مصنوعی» ترتیب دادند که به یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و آنالیز منجر شد. حوزه جدیدی از مطالعات نیز پدیدار شد که ریشه هوش مصنوعی بوده است.


چرا هوش مصنوعی در کسب و کارها مهم است؟


امروزه انسان‌ها و ماشین‌ها داده‌ها را سریع‌تر از آنچه که برای بشر امکان جذب و تفسیر آن برای تصمیم‌گیری پیچیده وجود دارد، تولید می‌کنند. هوش مصنوعی اساس تمام یادگیری‌های مبتنی بر کامپیوتر است و آینده فرآیندهای تصمیم گیری پیچیده را نشان می‌دهد. رایانه‌ها می‌توانند ترکیب‌ها و بهترین جایگشت‌های ممکن را به صورت بسیار کارآمد محاسبه کنند تا تصمیم درستی بگیرند. هوش مصنوعی (با تکامل منطقی خود، یادگیری ماشینی) و یادگیری آینده تصمیم گیری است و این شیوه های استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار است که امروزه در بسیاری از شرکت‌ها جاری است.


هوش مصنوعی در تجارت


استقرار هوش مصنوعی در کسب و کار به معنای بهبود یک شاخه واحد از سازمان برای تحلیل داده نیست. در واقع این فناوری است که می‌تواند کل شرکت را متحول کند، یعنی هوش مصنوعی خدمات مشتری، هوش مصنوعی در بازاریابی، هوش مصنوعی در فروش و زنجیره تامین، هوش مصنوعی در منابع انسانی و... وارد می‌شود و این به افزایش امنیت سایبری و بهبود بهره وری افراد سازمان کمک می‌کند.


چالش‌های هوش مصنوعی در تجارت


وجود هوش مصنوعی در کسب و کار مزایای متعددی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما اجازه دهید ابتدا توجه داشته باشیم که چالش‌های خاصی وجود دارد که صاحبان مشاغلی که می‌خواهند از فناوری بهره‌برداری کنند، باید برای اطمینان از بازگشت سرمایه با آن‌ها مواجه شوند.
هوش مصنوعی یک زمینه بسیار در حال تحول است که محققان علاقه زیادی به آن دارند. شرکت‌های بزرگ، موسسات تحقیقاتی و دولت‌ها برای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کنند. این بدان معنی است که دامنه آن بسیار رقابتی است.
علاوه بر این این یک فناوری است که می‌تواند در همه بخش‌ها اعمال شود. هدف آن بهبود فعالیت‌های شرکت و همچنین کمک به مقابله با مشکلات مختلف است. رهبران کسب‌وکار برای استفاده بیشتر از هوش مصنوعی ابتدا باید بدانند که چگونه کار می‌کند و چگونه ممکن است کمک کند یا نه. آنها همچنین باید محدودیت‌های کاربرد هوش مصنوعی در عملیات های فناوری اطلاعات را بدانند.


چرا هوش مصنوعی را در کسب و کار مستقر کنیم؟


در حال حاضر جهان با یک انفجار داده‌های قریب الوقوع مواجه است. یک مطالعه تولید 175 زتابایت داده را تا سال 2025 پیش بینی می‌کند که از 33 زتابایت در سال 2018 افزایش یافته است.
اکثر کسب و کارها برای تصمیم گیری به داده‌ها متکی هستند. در واقع عملیات تجاری در درجه اول بر اساس اطلاعات به دست آمده با استفاده از این داده‌ها است. در حال حاضر راه حل‌های هوش مصنوعی تنها جایگزین‌هایی هستند که به یک کسب و کار اجازه می‌دهند حجم عظیمی ‌از داده‌ها را پردازش کرده و از آن بهره ببرند. زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق ، قدرت محاسباتی مورد نیاز برای شناسایی داده‌های معنادار را فراهم می‌کنند. از سوی دیگر این سیستم‌ها توانایی انجام تحلیل‌های پیش‌بینی نشده را با دقتی نزدیک یا حتی بهتر از تحلیل‌گران انسانی دارند.


بزرگترین تأثیر هوش مصنوعی در حال حاضر و احتمالاً در آینده این است که چگونه به خودکارسازی دشوارترین کارهایی که قبلاً توسط انسان انجام می‌شد کمک می‌کند. اما علاوه بر اتوماسیون، به تولید راه‌های جدید و کارآمدتر برای انجام آنها کمک می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها به انسان کمک می‌کنند و همچنین به مقابله با تهدیدات امنیت سایبری بسیار کاربرد دارند که این تاثیر مستقیمی روی کسب و کارها خواهد داشت.


مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار


استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار نیز علاوه بر افزایش بهره وری، مدل‌های کسب و کار را نیز به شدت متحول می‌کند. از هوش مصنوعی می‌توان برای بهبود خدمات مشتری استفاده کرد . نه تنها خدمات را سرعت می‌بخشد، بلکه امکان شخصی سازی را نیز ارائه می‌دهد.
پس توانایی آن برای پردازش داده‌ها در زمان واقعی، آن را به یک ابزار نظارتی ایده آل تبدیل می‌کند. برای کنترل کیفیت، نظارت بر تولید، مدیریت موجودی یا تشخیص مشکلات، نرم افزارهای تشخیص تصویر و ... موثرترین راه حل هستند.
علاوه بر این هوش مصنوعی با کوتاه کردن چرخه‌های توسعه به سرعت بخشیدن به خطوط تولید کمک می‌کند و زمان بین طراحی و بازاریابی را کاهش می‌دهد. برای اقتصاد شرکت، این به بازگشت سریع‌تر سرمایه تبدیل می‌شود.
از سوی دیگر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تجارت راهی برای کاهش حاشیه خطا است. در واقع ربات‌ها و نرم‌افزارهای اتوماسیون دقت بیشتری را ارائه می‌دهند که انسان همیشه قادر به ارائه آن به صورت دستی نیست.
حتی منابع انسانی نیز می‌توانند از هوش مصنوعی بهره ببرند. به منظور یافتن عینی بهترین استعدادها، سیستم‌های ردیابی خودکار متقاضیان پیاده‌سازی می‌شوند و این روند استخدام را بهبود می‌بخشد. برخی از استخدام‌کنندگان نیز از ابزارهای چت ربات هوش مصنوعی برای بهبود تعامل با نامزدها یا کارمندان در یک شرکت استفاده می‌کنند.


هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف


هوش مصنوعی می‌تواند برای کسب‌وکارها در همه بخش‌ها از جمله مالی، ساخت‌وساز، تولید، مراقبت‌های بهداشتی و بازرگانی مفید باشد و به روش‌های مختلف و برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.


هوش مصنوعی در کشاورزی
حوزه کشاورزی نمونه کاملی است که ثابت می‌کند هوش مصنوعی در همه بخش‌ها جایگاه خود را دارد. کارآفرینان کشاورزی از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت محصول، کاهش حجم کاری و سازماندهی داده‌ها استفاده می‌کنند.


هوش مصنوعی در تولید
صنعت تولید نشان دهنده بزرگترین کاربران راه حل‌های هوش مصنوعی، به ویژه ربات‌های مشارکتی است. این بازوها مربوط به بازوهای رباتیک، در خطوط مونتاژ در کنار انسان‌ها کار می‌کنند. علاوه بر این کارخانه‌ها نیز از هوش مصنوعی برای تشخیص نقص‌ها و اطلاع‌رسانی به نیازهای تعمیر و نگهداری استفاده می‌کنند.


هوش مصنوعی در بانکداری و موسسات مالی
در یک شرکت خدمات مالی، هوش مصنوعی با بهبود سیستم‌های پشتیبان و خودکارسازی خدمات مشتریان، عملیات بانکی را متحول می‌کند.


هوش مصنوعی در حقوق
برای صنعت حقوقی، هوش مصنوعی در زمان تجزیه و تحلیل اسناد صرفه جویی می‌کند . برای مثال، کامپیوتر بینایی ابزاری عالی برای استخراج و طبقه بندی داده‌های مفید است. در مرحله بعد، به تفسیر اطلاعات برای پاسخ به درخواست‌ها کمک می‌کند و شرکت‌های حقوقی نیز از قابلیت‌های پیش بینی آن بهره برداری می‌کنند.
سایر صنایع، مانند آموزش یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، به نوعی از فناوری‌های هوش مصنوعی در شرکت بهره می‌برند. اساساً آنها کار انسان‌ها را آسان می‌کنند و ابزارهای مورد نیاز برای انطباق با تقاضاهای متغیر مشتری را فراهم می‌کنند.


چگونه هوش مصنوعی را در کسب و کار مستقر کنیم؟


هوش مصنوعی یک فناوری در حال ظهور است به این معنی که هنوز قوانین از پیش تعریف شده‌ای برای اجرای آن در یک شرکت وجود ندارد. مهمترین چیز این است که با یک فرضیه شروع کنید و آزمایش‌هایی را برای اندازه‌گیری نتایج انجام دهید. علاوه بر این، استقرار همه این فناوری‌ها مستلزم پرداختن به جنبه‌های مختلف است.


فرآیند اجرای هوش مصنوعی


قبل از استقرار هوش مصنوعی در کسب و کار، باید با تعریف محرک‌های کلیدی کسب و کار خود شروع کنید. به طور مشابه، حوزه‌های فرصت خود را برای تعریف اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به شما در بهینه سازی آنها و طراحی یک پروژه کمک کند، شناسایی کنید.
بهترین راه برای اطمینان از موفقیت سیستم شما این است که با یک پروژه شروع کنید. با ضرب و تکرار تست‌ها، سیستم به مرور زمان بهبود می‌یابد. سپس می‌توانید به تدریج مقیاس خود را افزایش دهید و پروژه‌های دیگر را طراحی کنید. در نهایت شما توانایی جهانی کردن بهره برداری از هوش مصنوعی خود را خواهید داشت. این شما را از بهبود مستمر مدل‌ها و فرآیندهای قدیمی ‌باز نمی‌دارد.

blobنسیم اصفهانی

نویسنده : نسیم اصفهانی

مطالب و مقالات بیشتر

درک هزینه‌های پنهان و درآمدهای احتمالی در امکان‌سنجی مالی و اقتصادی

درک هزینه‌های پنهان و درآمدهای احتمالی در امکان‌سنجی مالی و اقتصادی

امکان‌سنجی مالی و اقتصادی استارتاپ‌ها فرآیندی است که به ارزیابی هزینه‌ها، م ...

طراحی وب‌سایت صنعتی برای صنایع و کارخانه‌ها

طراحی وب‌سایت صنعتی برای صنایع و کارخانه‌ها

وب سایت صنعتی منبعی جامع برای اطلاعات و خدمات صنعتگران و تولیدکنندگان است. ...

اجزای حیاتی یک طرح کسب و کار استاندارد

اجزای حیاتی یک طرح کسب و کار استاندارد

طرح کسب و کار شامل بخش‌های کلیدی از جمله خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، استراتژ ...

آداب محیط کار: چگونه حرفه‌ای بودن را در هر موقعیت حفظ کنیم

آداب محیط کار: چگونه حرفه‌ای بودن را در هر موقعیت حفظ کنیم

آداب محیط کار، مجموعه‌ای از رفتارها و استانداردها است که به حفظ نظم، احترام ...

برای ثبت دیدگاه وارد شوید ..!

موفقیت در کسب و کار رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر به آن عشق بورزید و با انگیزه به آن بپردازید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، پیوستگی و تلاش مستمر است. رویای یک کسب و کار چشم اندازی در ذهن، اشتیاقی در قلب و استقامتی برای حرکت کردن در شما ایجاد می‌کند. کافیست سدهای ذهنی خود را بشکنید و از دیوارهای قطور عادت و یکنواختی عبور کنید، آنگاه می‌توانید در دریای زلال موفقیت تنی به آب بزنید. یا لطیف

پرسش امنیتی
انصراف
کلیه حقوق وب سایت برای ندیم آروین محفوظ است
لوگوی ندیم آروین